[ISOC-wg Transp.] X projecten: wat vinden we ervan? Facebook aan banden/aansprakelijk stellen?

Hendrik Rood Hendrik.Rood op stratix.nl
Za Sep 22 18:07:53 CEST 2012

Michiel,

Ik zie dit van erg grote afstand aan. Maar zelfs buiten NL komt dit nieuws fors in de publiciteit.

Even een vraag. Als er al enkele dagen T-shirts te koop zijn met Project-X Haren erop, dan lijkt het mij toch voor oom Agent en de burgemeester evident dat je de wegen rondom Haren dichtgooit. Dat soort interventies gebeurde met studentenacties vroeger ook. Werden er zonder blikken en blozen zelfs snelwegen afgestopt.

Dit is immers toch geen verrassingsrel geweest zoals bij de Oosterparkrellen in Groningen met oud- en nieuw eind jaren '90.

Hendrik
--

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: wg.internet-transparency-bounces op internetsociety.nl [mailto:wg.internet-transparency-bounces op internetsociety.nl] Namens Michiel Leenaars
Verzonden: zaterdag 22 september 2012 8:46
Aan: wg.internet-transparency op internetsociety.nl
Onderwerp: Re: [ISOC-wg Transp.] X projecten: wat vinden we ervan? Facebook aan banden/aansprakelijk stellen?

Hoi allen,

ik ben het met JP eens dat dit soort zaken vroeger ook al uit de hand liep. Op het festival Woodstock kwamen ook - dankzij 'oude' media als radio en telefonie, en mond op mond-reclame - een half miljoen mensen min of meer spontaan opdagen. Oftewel ruim driehonderdduizend meer dan de bedoeling was, waardoor uiteindelijk besloten werd (om rellen te voorkomen, ongetwijfeld) de hekken weg te halen. Ook de studentenmanifestaties die via sms werden gecoordineerd, tonen aan dat alle moderne communicatiemedia in staat zijn om dit soort dingen te veroorzaken.

Facebook is bij uitstek een medium waar mensen tijdverdrijf zoeken, en met miljoenen verveelde tieners als publiek is het net als in een voetbalstadion wachten tot er een keer iets minder leuks gebeurt. Dat kun je de sporters en de clubs net zo min aanrekenen als dat je het internet of Facebook/Twitter et al kunt aanrekenen. Het is wel goed als ordediensten het serieus nemen en dit soort zaken in de gaten houden, dat doen ze ook bij hooligans die online afspreken elkaar met loden pijpen te gaan bewerken. Facebook zou uit PR-overwegingen kunnen besluiten om voor minderjarigen dit soort zaken onmogelijk te maken, maar aansprakelijk zijn hiervoor - dat lijkt me niet.

Beste groet,
Michiel Leenaars

Internet Society Nederland  -------- Telefoon +31 (0)70 314 0385 Prins Willem-Alexanderhof 5 -------- Mobiel: +31 6 27 050947
2595 BE Den Haag ------------------- ENUM: +31 6 27 050947 http://isoc.nl/michiel ------------- SIP: michiel at isoc.nl _______________________________________________
Wg.internet-transparency mailing list
Wg.internet-transparency op internetsociety.nl
https://service.opendomein.nl/mailman/listinfo/wg.internet-transparency